Obowiązki przedsiębiorców w zakresie ochrony małoletnich, czyli nowe przepisy tzw. „Lex Kamilek”

Udostępnij post

Obowiązki przedsiębiorców w zakresie ochrony małoletnich, czyli nowe przepisy tzw. „Lex Kamilek” 🛡️👶
Do 15 sierpnia 2024 roku przedsiębiorcy m.in. z branży hotelarskiej czy turystycznej mają obowiązek dostosowania się do przepisów ustawy dotyczącej przeciwdziałania zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym oraz ochrony małoletnich. W głównym stopniu obowiązek ten dotyczy firm z branży hotelarskiej, turystycznej czy edukacyjnej, ale także zwykłych firm, które organizują staże lub praktyki dla małoletnich. Te regulacje wprowadzają istotne zmiany dla pracodawców, zwłaszcza tych prowadzących działalność związaną z kontaktem z dziećmi.

📋 Kogo dokładnie dotyczą nowe przepisy:
Nowe przepisy obejmują działalności, do których uczęszczają lub przebywają albo mogą przebywać małoletni, związane z:
• Wychowaniem👶
• Edukacją📚
• Wypoczynkiem [w tym branża hotelarska i turystyczna] 🏖️
• Leczeniem 🏥
• Uprawianiem sportu ⚽
• Rozwojem duchowym 🧘
• Świadczeniem porad psychologicznych 🗣️
• Realizacją innych zainteresowań małoletnich 🎨
• Opieką nad małoletnimi 🛡️

Mogą to natomiast być także programy stażowe, praktyki zawodowe czy zatrudnienie w firmie osoby małoletniej.

📝 O czym należy pamiętać!

Przedsiębiorco – jeżeli działasz w branży objętej nowymi przepisami zadbaj o:
• Wprowadzenie procedur i zamieszczenie informacji w widocznym miejscu i na stronie internetowej.
• Pozyskiwaniu od nowych pracowników/współpracowników (po 15 sierpnia 2024 r.) informacji o niekaralności przed nawiązaniem stosunku pracy lub dopuszczeniem do działalności z dziećmi. Dotyczy to także umów cywilnoprawnych.
• Aktualizacji obowiązków informacyjnych wobec osób, z którymi nawiązujesz współpracę, zgodnie z wymaganiami ochrony danych osobowych (art. 10 RODO).
• Odpowiednim zabezpieczeniu i przetwarzaniu danych o karalności w dokumentacji ochrony danych osobowych.
• Zaktualizowaniu Rejestru Czynności Przetwarzania i przeprowadzeniu analizy ryzyka dla nowych działań związanych z przyjmowanymi pracownikami i gośćmi hotelowymi.
• Przeszkoleniu pracowników recepcji i obsługi w zakresie nowych obowiązków i przetwarzania danych osobowych gości hotelowych.

⚠️Kary za niewypełnienie obowiązków
Niestety brak wprowadzenia regulacji lub brak weryfikacji niekaralności pracowników może skutkować karami grzywny dla przedsiębiorcy. I o ile mogą one wydawać się mniej dotkliwe [kary grzywny do 1000 zł], o tyle zaprojektowanie nowych rozwiązań bez uwzględniania aspektów ochrony danych osobowych może skutkować także nałożeniem kary przez Prezesa UODO (m.in. brak obowiązków informacyjnych czy niezastosowanie zasady privacy by design).

🌟 To tylko wybrane aspekty nowych regulacji. Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zapraszamy do bezpłatnych konsultacji! Zajrzyj do naszego sklepu po gotowe rozwiązania i skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy pomogą Ci dostosować się do nowych przepisów. 📞


Zapisz się na nasz newsletter

Aktualności prawne

Przeczytaj również

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Kontynuując przeglądanie tej witryny, akceptujesz użycie plików cookie do powyższych celów.