Opis
Zgłaszanie naruszeń czyli sygnaliści i postępowania wewnętrzne
Wykrywanie i przeciwdziałanie nieprawidłowościom. Na początku omówimy wymagania stawiane organizacjom w związku z dyrektywą UE oraz polską ustawą dotyczącą ochrony sygnalistów, czyli osób zgłaszających naruszenia prawa. Przedstawimy, jak skutecznie wdrożyć system whistleblowing, podkreślając kluczowe aspekty praktyczne, na które warto zwrócić uwagę. Następnie przejdziemy do omawiania procedur postępowania w przypadku podejrzeń nieprawidłowości. Wyjaśnimy, jak prawidłowo zbierać i zabezpieczać dowody, rozmawiać z pracownikami oraz nawiązywać kontakt z odpowiednimi organami, a także prowadzić działania następcze/naprawcze.
W części praktycznej przeanalizujemy konkretne przypadki zgłoszeń nieprawidłowości, omawiając kroki podjęte w ich wyniku. Pokażemy, jak identyfikować błędne komunikaty podczas audytów wewnętrznych oraz, na podstawie różnych przykładów nieprawidłowości (wykrytych na różnych etapach), przeanalizujemy możliwe konsekwencje działań zaproponowanych przez uczestników kursu.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jaka jest rola sygnalistów w organizacji i co wymagają od nas przepisy prawne?
- Jak zorganizować system zgłaszania naruszeń w grupie kapitałowej, a jak w mniejszej organizacji?
- Jak prowadzić postępowanie wewnętrzne by chronić interesy organizacji, jednocześnie chroniąc sygnalistę?
- Jakie możliwości wykrywania nieprawidłowości ma organizacja – działania prewencyjne.
- Jakie możliwość wyjaśniania nieprawidłowości i zapobiegania negatywnym skutkom nieprawidłowości ma organizacja – działania reaktywne.
Dla kogo:
Szkolenie zostało dedykowane osobom wyznaczonym w organizacjach do zarządzania obszarem sygnalistów. Oferuje ono nie tylko solidną dawkę wiedzy teoretycznej, ale również praktyczną możliwość spojrzenia na ten obszar z perspektywy innych uczestników. Szkolenie skierowane jest zarówno do osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z compliance, jak i tych, które pragną usystematyzować i poszerzyć swoją praktyczną wiedzę w tej dziedzinie.
Każdy blok szkoleniowy składa się z części teoretycznej, gdzie prowadzący przedstawiają kluczowe informacje dla danego zagadnienia, oraz z części praktycznej, która pomaga uczestnikom utrwalić zdobytą wiedzę. Część praktyczna obejmuje warsztaty oraz case study oparte na rzeczywistych sytuacjach z praktyki, dając uczestnikom możliwość samodzielnego zmierzenia się z postawionymi problemami, a następnie skonfrontowania swoich rozwiązań z propozycjami ekspertów. Szkolenie pozwala na wymianę doświadczeń i spojrzenie na tematykę whistleblowingu z różnych perspektyw, co wzbogaca całościowy proces nauki i rozwoju w tym obszarze.