Opis
Zgłaszanie naruszeń czyli sygnaliści i postępowania wewnętrzne
Wykrywanie i przeciwdziałanie nieprawidłowościom. Na początku omówimy wymagania stawiane organizacjom w związku z dyrektywą UE oraz polską ustawą dotyczącą ochrony sygnalistów, czyli osób zgłaszających naruszenia prawa. Przedstawimy, jak skutecznie wdrożyć system whistleblowing, podkreślając kluczowe aspekty praktyczne, na które warto zwrócić uwagę. Następnie przejdziemy do omawiania procedur postępowania w przypadku podejrzeń nieprawidłowości. Wyjaśnimy, jak prawidłowo zbierać i zabezpieczać dowody, rozmawiać z pracownikami oraz nawiązywać kontakt z odpowiednimi organami, a także prowadzić działania następcze/naprawcze.
W części praktycznej przeanalizujemy konkretne przypadki zgłoszeń nieprawidłowości, omawiając kroki podjęte w ich wyniku. Pokażemy, jak identyfikować błędne komunikaty podczas audytów wewnętrznych oraz, na podstawie różnych przykładów nieprawidłowości (wykrytych na różnych etapach), przeanalizujemy możliwe konsekwencje działań zaproponowanych przez uczestników kursu.
Uczestnicy dowiedzą się m.in.:
- Jaka jest rola sygnalistów w organizacji i co wymagają od nas przepisy prawne?
- Jak zorganizować system zgłaszania naruszeń w grupie kapitałowej, a jak w mniejszej organizacji?
- Jak prowadzić postępowanie wewnętrzne by chronić interesy organizacji, jednocześnie chroniąc sygnalistę?
- Jakie możliwości wykrywania nieprawidłowości ma organizacja – działania prewencyjne.
- Jakie możliwość wyjaśniania nieprawidłowości i zapobiegania negatywnym skutkom nieprawidłowości ma organizacja – działania reaktywne.
Dla kogo:
Szkolenie z zakresu wykrywania i przeciwdziałania nieprawidłowościom zostało opracowane specjalnie dla osób lub zespołów osób z jednej organizacji, co pozwala dostosować jego treść do konkretnych potrzeb i wyzwań danej firmy. Indywidualny charakter tego szkolenia umożliwia szczegółowe podejście do specyficznych wymagań organizacyjnych, a także dostosowanie omawianych tematów do unikalnych warunków panujących w danym przedsiębiorstwie.
Każdy blok szkoleniowy składa się z części teoretycznej, w której prowadzący przedstawiają kluczowe informacje, oraz z części praktycznej, skoncentrowanej na ćwiczeniach warsztatowych i analizie case study opartych na rzeczywistych sytuacjach. Dzięki indywidualnemu charakterowi szkolenia, uczestnicy będą mogli samodzielnie podejść do wyzwań, które odzwierciedlają rzeczywiste problemy występujące w ich organizacji, a następnie porównać swoje podejście z rekomendowanymi rozwiązaniami.
Takie indywidualne podejście pozwala na głębsze zrozumienie tematyki sygnalistów w kontekście danej firmy, a także umożliwia bardziej efektywne wdrożenie rozwiązań whistleblowingowych, dostosowanych do specyficznych potrzeb organizacji.